Jumat, 23 Desember 2011

Wanita Jangan Dinikahi karena Sifatnya

“Jangan engkau kawini wanita yang ada 6 sifat ini. Yang Ananah, yang Mananah, yang Hananah, yang Hadaqah, yang Basaqah dan yang Syadaqah”.
1. Wanita Ananah:
Wanita yang banyak mengomentari itu dan ini. Apa yang diberi atau dilakukan suami untuk rumahnya tangga semua tidak kena dan tidak berpuas hati.
2. Wanita Mananah:
Wanita begini yang menidakkan usaha dan jasa suami sebaliknya menepuk dada dialah yang banyak berkorban untuk membangun rumah tangga. Dia suka mengungkit-ungkit apa yang dilakukan untuk kebaikan rumah tangga. Biasanya wanita ini bekerja atau berkedudukan tinggi dan bergaji besar.

3. Wanita Hananah:
Menyatakan kasih sayangnya kepada suaminya yang lain, yang dikawininya sebelum ini atau kepada anaknya dari suami yang lain dan wanita ini berangan-angan mendapatkan suami yang lebih baik dari suami yang sudah ada. Dalam kata lain wanita sebegini tidak bersyukur dengan jodohnya itu. Wanita begini yang mengkufuri nikmat perkawinan. Dia juga merendahkan kebolehan dan kemampuan suaminya.
4. Wanita Hadaqah:
Melemparkan pandangan dan matanya pada tiap sesuatu, lalu menyatakan keinginannya untuk memiliki barang itu dan memaksa suaminya untuk membelinya. Selain itu wanita ini suka ikuti nafsunya.
Wanita begini memeningkan kepala lelaki. Dia lihat apa saja dia mau. Dia suka membandingkan dirinya dengan diri orang lain. Suka menunjuk-nujuk. Wanita inilah yang menjadikan suami dulu berseri menjadi sugul dan tertekan. Berdosa besar baginya.
5. Wanita Basaqah (ada 2 makna):
Pertama wanita sebegini yang suka bersolek dan menghiaskan diri. Dia menghias diri bukan untuk suaminya tetapi untuk ditunjuk-tujukkan kepada dunia. Suka berfoya-foya. Uangnya dihabiskan untuk membeli make-up, pakaian dan perhiasan. Wanita begini juga suka dipuji-puji. Kalau dia kebetulan menjadi isteri orang ternama dan menjadi pula ketua dalam organisasi itu, orang lain tidak boleh melebihi dirinya.
Kedua dia marah ketika makan, selalunya dia tidak mau makan kecuali sendirian dan dipisahkan bagiannya. Inilah wanita-wanita Basaqah (minta dijauhkan… aminnn)
6.Wanita Syadaqah:
Banyak omong/cakap, tidak menentu lagi bising. itu juga menyebabkan segala kerja yang dibuatnya tidak beres, hanya tukang sibuk dan komen saja.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar